و ما انت . . . و ما للطلقاء ،
با اين سؤال و استفهام انكارى ، معاويه را تحقير مىكند كه با پستى درجه و مقام ، و حقارت وجوديش ، سزاوار نيست در اين امور دخالت كند و چنان كه نقل شده ابو سفيان از طلقا و آزادشدگان و معاويه هم با او بود ، بس او هم طليق و هم پسر طليق است .
هيهات : حضرت با اين كلمه اهليت و شايستگى معاويه را براى دخالت در اين امر و درجه بندى صحابه و مهاجرين را در فضيلت و برترى بعيد مىداند ،
و سپس به منظور شرح و بيان استبعاد اين مطلب ، به دو ضرب المثل تمثل جسته و او را به دو كس همانند دانسته است :