امّا الزكاة ،
زكات به دو علت از بين برنده صفت تكبر مىباشد :
1 پرداختن زكات سپاسگزارى از نعمت منعم در برابر نعمت مال ، است چنان كه عبادتهاى ديگر شكر نعمت بدن است و معلوم است كسى كه در برابر منعم به سپاسگزارى پردازد ، به ستايش او پرداخته است و اين امر خود مبارزه با تكبر و خودخواهى است .
2 كسى كه مىداند از طرف خدا بر او زكات واجب شده و قبول دارد كه بايد آن را بپردازد ، با توجه به بىنيازى و غناى مطلق حق تعالى ، خود را در مقابل قدرت كامل وى ، مقهور و ناگزير مىبيند ، و تمام اين امور ، با تكبر و شانه خالى كردن از زير بار عبادتها منافات دارد .