و ما عن طول عهدهم . . . سكونا ،
يعنى اين كه ما از چگونگى حالات مردگان آگاهى نداريم و خانهها و منازل آنان در نظر ما خاموش و بىصداست ،
به اين دليل نيست كه مدتهاى طولانى از جدايى ميان ما و ايشان گذشته است و نه جاى اقامت آنان بسيار از ما دور است ، بلكه اين جام شراب مرگ است كه چون آن را نوشيدهاند ، زبان گويايشان را لال و نيروى شنوايى آنها را كر و جنبشهاى فعّالانه آنان را به سكون و بىحركتى مبدّل كرده است و گرنه شخصى كه تازه از دنيا رفته و پيش ما افتاده است و هنوز او را به گورستان حمل نكردهايم ، ما را مشاهده مىكند ، در صورتى كه ما از وضع او بىخبريم و منزل و جايگاه پيشين او به نداى ما پاسخى نمىدهد . امام ( ع ) در متن خطبه كورى را به اخبار و كرى را به منازل و خانهها نسبت دادهاند و اين از باب مجاز است چنان كه مىگويند : نهاره صائم و ليله قائم براى مبالغه در روزه گرفتن روز و تهجد شب .
[ 116 ]