فيه كفاء لمكتف و شفاء لمشتف ،
معناى اين عبارت چنين است : هر كس طالب كمالات نفسانى و شفاى بيماريهاى درونى و خصوصيات اخلاقى است ،
بداند كه اين سخن او را كفايت و دردهاى او را درمان مىسازد .
امام ( ع ) پس از گواهى دادن به عدل الهى و تنزيه پيامبر و تشويق انسانها به عبادت پروردگار متعال ، ويژگيهاى بندگان خدا را كه حافظان علم و اسرار آفرينش او هستند بر شمرده تا شنوندگان راه آنها را گرفته و همراه آنان باشند .
در اين مورد ده صفت براى ايشان بيان فرموده است كه عبارت است از :
[ 3 ] سوره رعد ( 13 ) قسمتى از آيه ( 27 ) يعنى : آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دلها آرامش مىيابد .
[ 4 ] سوره فرقان ( 25 ) قسمتى از آيه ( 31 ) يعنى : . . . ما قرآن را اين چنين نازل كرديم تا قلب تو را به آن محكم گردانيم و آيات خود را بر تو با ترتيبى روشن مرتّب كرديم .
[ 64 ]
1 بندگان خدا آنچه را كه بايد از نااهلان بدور داشت بدور مىدارند ، و اسرار الهى را جز در نزد اهل سرّ بازگو نمىكنند .
2 چشمههاى علم الهى را براى مردم مىشكافند ، شارح براى كلمه « عيون » دو احتمال ذكر كرده است :
اول اين كه منظور اذهان و عقول پيامبران و اولياى خدا باشد .
دوم اين كه اصول علمى و ريشههاى پاك دانش و وحى باشد كه اولياى خدا بر آن آگاهى دارند ( و لفظ تفجير براى دلالت و جدا كردن و شرح اصول علمى و ريشههاى پاك دانش و وحى استعاره آورده شده است . ) 3 به منظور كمك به پيشرفت دين خدا و برقرارى حدود الهى به همديگر مىپيوندند .
4 با محبت و دوستى با هم برخورد مىكنند ، كه خواسته شارع مقدس است تا مانند يك روح در بدنهاى مختلف قرار گيرند .
5 يكديگر را با جام سير آب كنندهاى آب مىدهند ، لفظ كأس را امام ( ع ) براى علم ، استعاره آورده است يعنى از همديگر كمال استفاده علمى مىكنند ،
امام ( ع ) با ذكر رويّه استعاره را ترشيح كرده و مقصودش بهرهمندى كامل مىباشد .
6 به هنگامى كه از هم جدا مىشوند مملوّ از كمالات نفسانى و آگاهى و حقايق عرفانى هستند ، لفظ ريّه را استعار آورده .
7 در ميان آنان شك و شبههاى نسبت به همديگر وجود ندارد و با هم نفاق و بد بينى و حسد . . . ندارند .