ابتلاء و امتحانا و اختبارا و تمحيصا ،
اين چند كلمه منصوب مفعول له براى فعل امر اللَّه آدم مىباشند ، و احتمال ديگر آن است كه هر يك مفعول مطلق براى فعل محذوف از جنس خود باشد ، اين چهار كلمه مترادف و همه مفيد يك معنا مىباشند ولى براى تاكيد ذكر شدهاند ، تاكيد اين كه خداوند حاجيان را به شدت تحت آزمايش قرار داده است تا آمادگى بيشتر و استحقاق افزونترى براى ثواب و پاداش پيدا كنند ، و از اين رو مىفرمايد : خداوند خانه خود را سبب نزول رحمت و وسيله ايصال به بهشت قرار داد . و نيز با اين جملهها تاكيد كرده است صدق گفتار خود را كه قبلا فرموده بود : « هر اندازه آزمايش و اختبار زيادتر باشد اجر و مزد افزونتر خواهد بود » زيرا موقعى كه خداوند بندگانش را با دستور انجام دادن اعمال حج و عبادتهاى مربوط به آن آزمايش فرمود ، اعمالى كه بدنها را رنج مىدهد و باعث تحمل زحمت سفرهاى طولانى مىشود و از اين رو كه زيارت خانهاى است تشكيل يافته از سنگهاى بىخاصيّت كه نه حرفى را مىشنوند و نه چيزى را مىبينند ، تمام تعلقات دنيا و كبر و خودخواهى را از آدمى دور مىسازد ، در اين صورت آمادگى براى پذيرش رحمت الهى و افاضه ثوابهاى او بيشتر خواهد بود از آمادگى كه در ساير عبادتها نصيب آدمى مىشود . بنابراين اجر و پاداش در اين عبادت كاملتر و بزرگتر از بقيه عبادات مىباشد .