15 تبشعيره المشاعر ، عرف ان لا مشعر له ،
خداوند به دليل آفرينش اعضاء و موارد ادراك و حواسّ براى مخلوقات ، خود از داشتن اين امور پاك و منزه است ، زيرا اگر خود نيز داراى اين مشاعر باشد ، از دو حالت خارج نيست : يا از ناحيه غير به او داده شده است و يا از ناحيه خود مىباشد ، حالت اوّل به دو دليل باطل است .
الف : او كه خود آفريننده مشاعر ديگران است گرفتن از غير تناسبى ندارد .
ب : لازمه آن نيازمندى و احتياج به غير و موجب نقص مىباشد كه بر خداوند متعال محال است . حالت دوم نيز باطل است ، زيرا اگر اينها كمال
[ 278 ]
باشند و حق تعالى چون فاقد اين كمال بوده آنها را براى خود آفريده است پس قبل از آفرينش آنها ناقص بوده است و اگر كمال نيستند ، وجود آنها در خداوند سبب نقص خواهد بود ، چون زايد بر كمال هم نقص است و بر خدا محال مىباشد .