فاتقو اللَّه و لا تكونوا . . . ،
پس از بر حذر داشتن مردم از اطاعت شيطان و تسليم بىقيد و شرط در مقابل سردمداران و پيشينيان ، آنان را به داشتن تقوا امر مىكند و آنان را نهى مىكند از آن كه كارهايى انجام دهند كه ضدّ نعمتهاى الهى بر آنان باشد يعنى در برابر نعمتهاى خداوند گناه و معصيت كنند كه اين كفران و باعث زوال و از بين رفتن نعمت بلكه تبديل آن به نقمت و عذاب مىشود ، و در عبارت ديگر به طريق استعاره ايشان را از اين عمل باز مىدارد ، و كسانى را كه بر اثر گناه و كفران باعث زوال نعمت مىشوند به عنوان حسّاد نام مىبرد و مىگويد درباره وجود نعمت ، اهل حسد نباشيد به اين دليل كه چون باعث از بين رفتن نعمت مىشوند گويا بر وجود نعمت حسد مىورزند و مىخواهند كه نباشد .