14 قد تحيّرت مذاهبها ،
راههاى دنيا باعث سرگردانى آدمى است منظور از اين راهها نه جادههاى حسّى روى زمين است و نه مذاهب اعتقادى بلكه مقصود روشهاى عقلى و تدبيرهاى خردمندانهاى است كه عقلا به منظور دست يافتن به منافع دنيا و دفع شرور آن به كار مىبرند و اين كه امام ( ع ) سرگردانى و حيرت را به اين روشها نسبت داده و مىفرمايد : راههاى دنيا سرگردان است ،
از باب مجاز و ذكر پذيرنده به جاى انجام دهنده مىباشد زيرا حقيقت امر آن است كه روندگان اين راهها ، دچار حيرت و سرگردانى مىباشند .
[ 394 ]