الا و قد قطعتم قيد الاسلام . . . احكامه ،
و در اين قسمت جامعه زمان خود را آگاه مىكند بر اين كه آنان نيز متصف به صفات پيشينيان هستند كه امر به معروف و نهى از منكر را ترك كرده بودند و مستوجب لعنت خدا شدند اينها نيز در آن لعنت داخل مىباشند و هدف حضرت از تشبيه آنان به گذشتگان آن است كه
[ 66 ] سوره مائده ( 5 ) آيه ( 82 ) ، يعنى : كفار بنى اسرائيل به اين دليل از زبان حضرت داوود و عيسى بن مريم مورد لعنت قرار گرفتند كه گناه و معصيت مىكردند و از كارهاى زشتى كه انجام مىدادند دست برنمىداشتند .
[ 517 ]
آنان را از گناهكارى باز دارد و به سوى طاعت سوق دهد .
منظور از قيد و بند اسلامى انس و الفت و توجه همگانى نسبت به دين اسلام و اطاعت از قوانين آن مىباشد و چون اين اعمال اسلام را براى آنان نگهدارى مىكند و ايشان را از آوارگى و از ميان رفتن جلوگيرى مىكند چنان كه مهار شتر ، آن را از پراكندگى و آوارگى منع مىكند و منظور از حدود اللَّه ،
احكام الهى است كه براى مردم مشخص فرموده و آنان را از تجاوز به اين حدود منع فرموده است ، و تعطيل حدود آن است كه آنها را دور بياندازند و به آن عمل نكنند و نيز اماته احكام يعنى عمل نكردن به آن و صفت ميراندن استعاره از ترك و مهمل گذاردن آن مىباشد زيرا آنان به سبب اعمالشان احكام الهى را از بهرهبرى خارج ساختهاند ، همچنان كه ميراننده شيئى آن را از حد بهره دهى و حيّز انتفاع خارج مىكند .