يقول على الالسنه و يبيّت الافئده ،
حضرت در اين دو جمله راههاى گوناگون كمكهايى را كه از طرف خدا در هنگام انجام دادن اعمال نيك به انسان
[ 2 ] ولدت من نكاح ، لا من سفاح .
[ 63 ]
مىرسد بيان مىفرمايد : و آنها بر دو قسم است : زبانى و قلبى :
1 وعده پاداشهاى عظيمى كه خداوند با زبان پيامبران خود به اطاعت كنندگان داده و آنان را ستايش فرموده ، و به آنان مژده بهشت و رضوان داده است ،
و خود اين نويدها انسان را در راه انجام دادن اطاعت و عبادت خدا تقويت و كمك مىكند .
2 كمكهايى كه از ناحيه اطمينان و آرامش قلبى براى او پيدا مىشود همان آمادگى وجودى او براى عبادت و آگاه شدن به اسرار علم الهى و كشف حقايق از كتاب خداوند مىباشد چنان كه مىفرمايد : « ألا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئنُّ الْقُلوْبُ [ 3 ] . » ، و نيز مىفرمايد : « . . . كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِه فُؤادَكَ وَ رتَّلْناهُ تَرْتيلا [ 4 ] . » بطور كلى آيات قرآن از يك طرف انسان را از عقوبت و كيفر كارهاى ناپسند بر حذر مىدارد و از طرفى با بيان پاداشهاى اعمال نيك ، دل آدمى را از غير خدا مىكند و به آرامشى كه در سايه قرب الهى به سبب اطاعت و عبادت به دست مىآيد وادار مىكند .