8 و لا تسرع فيهم الغيبة ،
غيبت در ميان آنها به زودى يافت نمىشود .
شارح در عبارت فوق كه سرعت در غيبت را نفى كرده است ، دو احتمال ذكر كرده :
[ 65 ]
الف : احتمال اوّل اين كه چون همه آنها معصوم از گناه و خطا نيستند ،
ممكن است گاهى به غيبت اقدام كنند ، و آنچه كه در آنها نيست سرعت بر اين عمل است ، لذا امام عليه السلام اين كار را تنها از آنان بعيد شمرده است ، نه اين كه به كلى آن را نفى كرده باشد .
ب : احتمال دوّم : اين نفى سرعت در رابطه با ديگران است يعنى به دليل اين كه عيب و نقص آنها بسيار اندك است ، كسى بزودى نمىتواند زبان به غيبت آنها بگشايد .
9 خداوند سرشت آنها را براى ويژگيها و كمالات قرار داده است و آنان را بر طبق قضاى خود ايجاد كرد و بيافريد ، بنابراين مطابق سرشت و سرنوشت خود به يكديگر دوستى مىورزند و پيوند بر قرار مىكنند .
10 برترى آنان بر بقيه مردم همانند برترى دانه بذر نسبت به بقيه دانهها است ، امام ( ع ) در اين سخن : ينتقى . . . التمحيص وجه شباهت اولياى خدا را به دانه بذر بيان فرموده و شرح آن چنين است : آنان خالصان و پاكان مردمند كه عنايت و رحمت پروردگار شامل حال آنها شده به راه مستقيم هدايت يافتهاند ، و با دستوراتى كه خدا به آنها داده آنها را مورد آزمايش و امتحان قرار داده است .