مأزورون ،
در اصل موزورون بوده ، و براى اين كه با مأجورون تناسب داشته باشد و او تبديل به همزه شده است و در حديث آمده است لترجعنّ مأزورات غير مأجورات آن زنان در حالى برمىگردند كه بار گناه بر دوش دارند و اجر و پاداشى ندارند .
پس از بيان ويژگيهايى از اهل بصره كه به آن دليل بايد نسبت به آنان رفق و مدارا شود به ابن عباس دستور مىدهد كه در گفتار و كردارش آرامش را حفظ كند و تفكر و انديشه را از دست ندهد زيرا بردبارى و تدبّر در امور ، انسان را بهتر ، به درستى و صحت مىرساند و خير و شر را برايش مشخص مىكند
[ 682 ]
منظور از شرّ ، كه در كلام حضرت آمده است كيفر و عقوبت قولى يا عملى است كه ابن عباس نسبت به آن مردم در مقابل خلافهاى گذشتهشان روا مىداشت .