و السيوف متناصره ،
برخى برآنند كه تقدير اين عبارت : اهل سيوف است يعنى صاحبان شمشير پيروز مىشوند ، مضاف حذف شده است ولى شارح احتمال داده است كه پيروزى براى شمشيرها استعاره است به اين دليل كه چون شمشيرها هر كدام باعث پشتيبانى ديگرى مىشوند گويا جماعتى از انسانها مىباشند كه به پشتيبانى هم برخاستهاند ، و منظور از نفوذ ديدگان آن است كه پردههاى شبهه را كه مانع وصول به حق هستند پاره مىكنند و به سوى حق راه مىيابند و مراد از اتحاد عزائم ، آن است كه انديشههاى قاطعانه براى جستن حق و حقيقت با هم اتفاق و يگانگى داشته باشند . كلمههاى مختلفين و متحاربين ،
حال و منصوبند و جمله قد خلع در محل نصب و حال است و عبرة هم حال و منصوب است .
[ 502 ]