تقلّب . . . الآخره ،
كلمه اوّل در اين عبارت فعل مضارع و در اصل تتقلّب
[ 199 ]
بوده و به دليل تخفيف يكى از دو حرف تاء از آن حذف شده است امّا در معناى اين جمله شارح دو احتمال ذكر كرده است :
الف احتمال اوّل اين كه عادت و خوى مردم زاهد آن است كه با اهل آخرت و آنان كه پيوسته براى آن عالم كار مىكنند همنشينى مىكنند ، نه با مردمى كه اهل دنيايند و از آخرت غافلند .
ب احتمال ديگر اين كه منظور از اهل آخرت همه مردم باشد زيرا همه مردم اهل آخرتند و آن جا دار قرار است چنان كه خداوند مىفرمايد : « إنَّ الآخِرَةَ هِىَ دارُ الْقَرارِ [ 8 ] . » و نتيجه اين احتمال آن است كه ايشان فقط با بدنهاى ظاهرىشان با بقيه مردم معاشرت دارند ولى دلهايشان در عوالم آخرت و سراى ديگر سير مىكند و پيوسته در انديشه آن جهان مىباشند .