اللهم قد صرح . . . ،
اشاره كرده به اين كه علت جنگ آنان با وى اظهار دشمنى و عداوتهايى است كه از زمان حيات پيامبر اكرم در سينههاى آنها بوده ،
و شعلهور شدن آتش كينههايى كه از گذشته در جنگهاى بدر و احد ، و مكانهاى ديگر در دلهايشان مانده ، كه تاكنون فرصت و جرأت اظهار و به كار بردن آنها را نداشتهاند . بنابراين كلمه ديگها استعاره از قلبهاست به اين اعتبار كه به سبب كينه و عداوتشان خون در دلهايشان در جوشش و غليان است مثل جوشش آب در ميان ديگها ، و فعل جوشش به عنوان ترشيح ذكر شده است و چون در واقع غايب بودن رسول خدا ، و فقدان آن حضرت ، سبب آشكار شدن عداوت و ظاهر شدن كينهها و افزايش يافتن دشمنان و اختلاف و تشتّت افكار شده بود ،
ناچار امام ( ع ) از پيدا شدن اين امور و شرور به خدا شكايت كرده و سپس با اقتباس از قرآن مجيد 1 ، از درگاه حق تعالى مىخواهد كه ميان او و ميان آنها حكم فرمايد ، زيرا لازمه حكم كردن خداوند پيروزى حضرت و نصرت بر آنان مىباشد ، به دليل اين كه او در جهاد و قتال با دشمنان بر حق است . توفيق از خداست .
-----------
( 1 ) سوره اعراف ( 7 ) آيه ( 88 ) .
[ 663 ]