شرح
چون علاقه به دنيا باعث پوشيده ماندن معايب آن از نظر دلبستگان به آن
[ 739 ]
است ، همان طورى كه گفتهاند : محبّت به چيزى [ انسان را ] كور و كر مىسازد [ 95 ] . دشمنى با دنيا و پارسايى در آن باعث از بين بردن آن پوشش و ظاهر كردن عيبها و زشتيهايى است كه زير پوشش بوده است . بنابر اين امام ( ع ) به خاطر همان نتيجه قابل احتراز ، دستور به پارسايى در دنيا داده است آنگاه از غفلت در دنيا از ماوراى اين دنيا به وسيله قياس مضمرى بر حذر داشته است كه صغراى آن جمله فلست بمغفول عنك ، بوده و كبراى مقدر نيز چنين است :
و هر چه كه غير مغفول عنه باشد ، شايسته نيست كه از هدف آن غفلت شود .