عبارت : و لا يضعف . . .
يعنى هرگاه كسى را ببينند كه داراى تقواست و در رفتارش با مردم منصف است ، ناتوان و عاجز شمارند . و احتمال مىرود كه مقصود امام ( ع ) از عبارت يضعف يعنى كم عقل شمارند ، به خاطر اين كه او ستم نمىكند ، گويا حقى را كه بايد مىگرفت ، نگرفته است ، و صدقهاى را كه دادن آن به خاطر كسب ثواب شايسته و سزاوار است ، هم چون بازپرداخت وام در سنگينى و ناگوارى ، تاوان دادن و غرامت ، مىشمارند ، و هم چنين صله رحم با خويشاوندان را منّت ، حساب كنند در صورتى كه منّت باعث از بين بردن فضيلت صدقه است به دليل آيه شريفه : يا ايُّهَا الَّذينَ امَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الاذى [ 36 ] و در آن زمان بندگى و عبادت خدا وسيلهاى براى برترى جويى نسبت به ديگر مردمان مىشود و بدان وسيله ، مانند كسى كه بر مردم منّتى دارد
[ 36 ] سوره بقره ( 2 ) آيه ( 264 ) يعنى : اى اهل ايمان صدقات خود را به سبب منّت گذارى و آزار رساندن تباه نسازيد .
[ 495 ]
خود را از ديگران بالاتر مىگيرد .
آنگاه امام ( ع ) از جمله نشانههاى آن زمان ، اين چيزها را مىداند : كه سلطان و پادشاه با مشورت كنيزان و به فرماندهى گماردن كودكان و تدبير و انديشه خواجه سراها ، مملكت را اداره كنند .
[ مرحوم ابن ميثم شارح نهج البلاغه مىفرمايد : ] اين علامتها در زمان ما و مدّتى پيش از عصر ما ظاهر گشته است