فرموده است : و لك بعد . . . تا استعملت .
اين جمله در اظهار عذر و بيان لزوم ردّ پاسخ نيكو به اوست ، زيرا خويشاوند را حقوقى است ، و كسى كه از ديگرى پرسش مىكند نيز اين حقّ را دارد كه پاسخ او داده شود و به راه صواب ارشاد گردد ، امّا خويشاوندى اين مرد اسدى براى اين بود كه زينب دختر جحش همسر پيامبر خدا ( ص ) از طايفه بنى اسد بود . و او زينب دختر جحش بن رئاب بن يعمر بن صبرة بن مرّة بن كثير بن غنم بن ذوذان بن اسد بن خزيمة است ، مادر زينب أميمه دختر عبد المطّلب بن هاشم بن عبد مناف مىباشد ، و زينب دختر عمّه پيامبر خداست ( ص ) . گفتهاند غرض از مصاهرت ( دامادى ) در اين جا همين است ، و قطب راوندى گفته است كه على ( ع ) از طايفه بنى اسد همسر داشته است ، ليكن ابن ابى الحديد شارح نهج البلاغه اين
[ 3 ] سوره فاطر ( 35 ) آيه ( 8 ) يعنى : براى گمراهى ايشان غم و اندوه مخور كه خداوند به آنچه مىكنند آگاه است .
[ 537 ]
سخن را انكار كرده و گفته است چنين خبرى به ما نرسيده است ، و انكار او بىمورد است ، زيرا نمىتوان گفت آنچه از احوال ائمه ( ع ) به ما نرسيده ، به ديگرى هم نرسيده است و حقيقت ندارد .