7 حجّ البيت و اعتماره :
ما به اسرار حجّ و عمره خانه خدا ضمن شرح خطبه اوّل اشاره كردهايم و آنچه امام ( ع ) در اين جا فرموده اين است كه حجّ و عمره ،
فقر و نادارى را از ميان مىبرد ، و گناهان را مىشويد ، بنابراين در اين واجب سود دنيا و آخرت گرد آمده است ، امّا سود دنيوى حج و عمره از ميان بردن نادارى است چون در موسم حج داد و ستد به جريان مىافتد و در آن هنگام بازارها در مكّه بر پا مىشود ، در نتيجه فقر و نادارى از ميان مىرود ، و سود آخرت به سبب اين است كه حجّ و عمره ، گناهان را از صحيفه اعمال انسان مىشويد و محو مىكند ،
و به اين مطلب در آن جا كه از اسرار عبادات سخن گفته شده اشاره كردهايم . بارى منافعى را كه امام ( ع ) براى حجّ و عمره بيان داشته همان است كه قرآن كريم در باره آنها ذكر كرده است كه « لِيَشْهَدُوْا مَنافِعَ لَهُم » يعنى : تا سودهايى را كه براى آنها دارد مشاهده كنند ، بيشتر مفسّران گفتهاند ، منظور سودهاى اين جهانى است
[ 139 ]
كه از راه بازرگانى به دست آنها مىرسد ، و اين را از سعيد بن جبير ، و همچنين به روايت ابى رزين از ابن عبّاس نقل كردهاند ، و برخى از آنها به نقل از مجاهد و به روايت عطا از ابن عبّاس ، منافع را اعمّ دانسته و بر سودهاى دنيوى مانند بازرگانى و ثوابهاى اخروى حمل و تفسير كردهاند .