فرموده است : أما إنّه ليس بين الباطل و الحقّ إلاّ أربع أصابع ،
[ 1 ] سوره حجرات ( 49 ) آيه ( 6 ) يعنى : اى كسانى كه ايمان آوردهايد اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد درباره آن تحقيق كنيد مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد كه پس از آن دچار پشيمانى شويد .
[ 333 ]
عمل شخص غيبت كننده و پيامد كردار او مفسّر اين گفتار است ، همچنان كه عبارت : باطل اين است كه بگويى شنيدم ، و حقّ اين است كه بگويى ديدم ،
چگونگى عمل را روشن مىكند ، و در اين جا دو نكته وجود دارد :
اوّل اين كه بيان آن حضرت كه فرموده باطل اين است كه بگويى شنيدم ،
مستلزم كليّت و تعميم آن نيست تا هر چه را مىشنود باطل باشد زيرا در اين صورت باطل و مسموع در يك رديف قرار مىگيرد و هر دو را بايد ترك كرد .
دوّم اين كه مراد اين نيست كه همين گفتار گوينده كه بگويد ديدم حقّ است بلكه حقّ آن چيزى است كه مشاهده كرده است ، همچنان كه گفتن جمله سمعت ( شنيدم ) باطل نيست ، بلكه آنچه شنيده است باطل است ، و در واقع جملههاى رأيت و سمعت خبر دادن از چيزى است كه ديده و شنيده شده است ، و مجازا به جاى مخبر عنه يا مرئىّ ( ديده شده ) و مسموع ( شنيده شده ) نشستهاند . و توفيق از خداوند است .
[ 334 ]