9 وجود تقوا در دوستان خدا آثار و نشانههايى دارد
كه امام ( ع ) آنها را بيان كرده ، و اين كه شبها را به بيدارى ، و روزهاى گرم را به تشنگى توصيف فرموده به اين سبب است كه شب و روز ظرف زمانند يعنى شب را براى نماز به بيدارى ،
و روزهاى گرم را براى روزه با تشنگى مىگذرانند . بنابراين مجازا صفت مظروف به ظرف داده شده است ، چنان كه گفته مىشود : نهاره صائم و ليله قائم يعنى روزش روزه ، و شبش بر پا ايستاده است . در جمله فأخذوا الرّاحة منظور آسايش آخرت است . و نصب ، عبارت است از رنج تن به سبب قيام در شب كه با تحمّل اين رنج ، آسايش آن جهان را به دست آوردهاند ، و با صبر در برابر تشنگى روزه قابليّت سير آب شدن از چشمه سلسبيل را يافتهاند ، فا در واژههاى فبادروا و لا حظوا براى تعليل است زيرا نزديك دانستن مرگ ، مستلزم كار و كوشش براى آن و زندگى پس از آن است . همچنين پوچ شمردن آرزوها و بريدن از آنها موجب اين است كه مرگ پيوسته در برابر چشم باشد .