6 لطيف لا يوصف بالخفاء :
واژه لطيف گاهى به چيزى كه جنس آن نازك و ملايم باشد گفته مىشود و گاهى به چيزى كه ريز و كم حجم است اطلاق مىگردد و در هر دو صورت مستلزم خفا و ناپيدايى است و گاهى منظور از آن جسمى است كه خالى از رنگ بوده و نيكو ساخته شده باشد ، و خداوند متعال منزّه است از اين كه هيچ يك از اين معانى بر او اطلاق شود ، زيرا اينها همه از لوازم جسميّت و مكان است بنابراين تنها به دو نظر مىتوان خداوند را لطيف ناميد :
اوّل از نظر تصرّف و استيلاى پنهانى است كه خداوند بر ذوات و صفات دارد ، و بطور ناپيدا اسباب لازم را براى نفوس فراهم و ايجاد مىكند تا براى افاضه كمالات خود آماده شوند .
دوّم خداوند متعال لطيف است ، زيرا منزّه است از اين كه ذات با عظمت او مورد رؤيت قرار گيرد و با چشم سر ديده شود .