فرموده است : و اعلموا . . . تا حرّم عليكم .
[ 11 ] المسلم من سلم المسلمون من يده و لسانه .
[ 660 ]
برخى از شارحان گفتهاند : اين سخن اشاره است به اين كه آنچه از طريق نصّ ، ثابت شده و هر عملى كه عرف زمان پيامبر اكرم ( ص ) بوده و از طريق نصّ تأييد گرديده است نقض آن با قياس و اجتهاد جايز نيست ، بلكه بطور كلّى نسبت به هر چيزى كه نصّى وارد شده بايد از همان متابعت شود و عدول از آن روا نيست ،
از اين رو آنچه به مقتضاى نصّ و عموم آن ، در سال گذشته حلال بوده ، در امسال نيز حلال است ، و حرام نيز همين گونه است ، و به مقتضاى عمومى كه اين موضوع دارد نسخ نصّ و يا تخصيص آن با قياس جايز نيست ، و اين بنابر مذهب طايفه اماميّه است كه قياس متعارف اهل سنّت را باطل مىدانند ، همچنين گروهى از علماى علم اصول با اين كه قياس را صحيح دانستهاند در اين مورد از همين نظريّه پيروى كردهاند ، و كسانى كه تخصيص نصّ را از طريق قياس جايز شمردهاند اين گفتار امير مؤمنان ( ع ) را بر عدم جواز نسخ نصّ وارد از كتاب و سنّت حمل كردهاند ، جمله ما أحدثه النّاس اشاره به همين قياس متعارف است .