فرموده است : لم يجتمع بحذا فيره أبدا .
دليل اين كه ديگر هرگز به تمامى ، گرد هم نمىآيند آن است كه پس از تباهى رشته پيوند ، و فساد نظام آنها بر اثر كشته شدن رهبر مثلا طمع دشمنان برانگيخته مىشود و با دست يافتن بر آنها موجبات استيصال و درماندگى آنان فراهم مىگردد ، پس از اين امام ( ع ) به رفع اين شبهه كه القا شده بود پرداخته ، و عدم نياز به بسيج همگى اعراب را براى جنگ گوشزد مىكند ، زيرا اعراب بر اثر داشتن ديانت اسلام ، و رو آوردن دولت و عزّت به آنها كم آنها بسيار ، و يگانگى و همآهنگى و همدلى آنها ، بهتر از كثرت اشخاص است ، كثرت در جمله كثيرون بالإسلام مجازا به معناى قدرت و غلبه آمده ، و اين از باب اطلاق اسم مظنّة الشّى على الشّىء است .