فرموده است : و تلقى إليه سلما مقاليدها
يعنى : زمين كليدهايش را به او تسليم مىكند ، در اين جا نيز القاى كليدها بطور مجاز ، به زمين نسبت داده شده است ، زيرا مردم زمينند كه سر تسليم فرود آورده و كليد گنجها و ذخاير سرزمينهاى خود را تقديم او مىكنند ، اين عبارت اشاره دارد به اين كه همگى مردم روى زمين مطيع او مىشوند ، و اوامر او را گردن مىنهند ، و به زير فرمان او در مىآيند ، واژه سلما مصدرى است كه جانشين حال شده است . سپس امام ( ع ) آگاهى مىدهد كه او شيوه عدل و دادگرى خويش را به مردم نشان خواهد داد ،
و آنچه را از كتاب خدا و سنّت پيامبر ( ص ) مرده و ترك شده ، زنده و بر پا خواهد داشت . واژه ميّت براى آنچه از كتاب و سنّت متروك مانده ، و آثار و فوايد آن مانند مردگان منقطع گشته استعاره شده است .
اگر گفته شود : كه فعل ويريكم دلالت مىكند بر اين كه مردمى كه طرف خطابند وقايعى را كه آن حضرت خبر داده است ، درك و لمس خواهند كرد و حال اين كه در اين جا گفته شده كه اين حوادث در آخر الزّمان روى خواهد داد ،
سبب اين چيست ؟
پاسخ اين است كه خطاب به حاضران امّت ، به منزله خطاب به همگى امّت اسلام مىباشد ، و اين مانند خطابهايى است كه قرآن كريم با مردم همزمان پيامبر اكرم ( ص ) دارد ، و همه انسانها را تا روز رستاخيز شامل مىشود ، در اين جا نيز چنين است ، بديهى است عمر افرادى كه در آن زمان مخاطب قرار گرفتهاند ،
بر حسب معمول تا ظهور امام منتظر ( ع ) امتداد پيدا نمىكند و از جمع امّت ، به
[ 317 ]
تدريج خارج مىشوند ، و همانها كه زمان آن حضرت را درك خواهند كرد باقى مىمانند و طرف خطاب خواهند بود . و توفيق از خداوند است .