فرموده است : حتّى أورى . . . تا لحابس .
اين عبارات حاصل گفتارى است كه امام ( ع ) در ستايش پيامبر اكرم ( ص ) و شرح مجاهدتها و كوششهاى آن حضرت در راه دين براى وصول به هدف مذكور بيان فرموده است ، واژه قبس را براى انوار فروزان دين استعاره آورده است ، زيرا نفوس بشرى از اشعّه انوار هدايت آن روشنى مىگيرند ، همچنين واژه علم ( نشانه ) را استعاره آورده ، و تابش انوار دين را بدان نسبت داده است ، و از اين دو چيز دانسته مىشود :
1 اين كه پيامبر گرامى ( ص ) انوارى از خود ظاهر ساخت ، و آنها را علم و نشانه قرار داد ، تا سالكان و جويندگان راه خدا ، كه در ظلمت حيرت و شبهت فرو رفته و از رفتار بازمانده و سرگشته و حيرتزده بر جاى ايستادهاند هدايت شوند ، چنان كه خداوند متعال فرموده است : « و إذَا أظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا [ 1 ] » و اين نشانهها كنايه از آيات كتاب الهى و سنّت است .
2 اين كه مراد از اعلام ، ائمّه و پيشوايان دين است ، و منظور از تابش انوار او
[ 1 ] سوره بقره ( 2 ) آيه ( 20 ) يعنى : و هنگامى كه تاريكى آنان را فرا مىگيرد مىايستند .
[ 60 ]
بر آنها ، روشن گردانيدن دلهاى آنان است به كمالات و علومى كه از آن حضرت ظاهر شده است .