ترجمة
خداوند ناليدن تو را از رنج درد سبب از ميان برداشتن گناهانت قرار داد زيرا در خود درد ثوابى نيست لكن گناهان را مىزدايد و ميريزد ، بدانسانكه برگها از درخت ميريزاند ، مسلّم است ( ثوابيكه انسان از جانب خداوند مستوجب ميگردد آن ) ثواب در گفتار و كردار نيك است ، بوسيله زبان و دستها و
[ 1039 ]
پاها ، و خلاصه ملاك كار عمل بنده است ، و خداوند پاك هر يك از بندگانش را كه بخواهد بواسطه نيّت پاك و باطن پاكيزهاش بهشتش داخل مينمايد .
سيّد رضى اعلى اللّه مقامه الشّريف گويد : فرمايش آنحضرت عليه السّلام درست است زيرا كه مرض از قبيل چيزيست كه سزاوار عوض داده شدن است ، و وقتى كه از جانب خدايتعالى دردها و المها ،
و چيزهائى از اين قبيل نسبت به بنده وارد شد بنده مستوجب آن ميگردد كه عوض داده شود ( و اينكه در احاديث و اخبار ثواب بسيار در باب مريض شدن و در بستر خوابيدن وارد شده است همين عوضى است كه تفضّلا از جانب خدايتعالى نسبت به بنده صادر ميگردد ) و اجر و ثوابى را كه بنده مستوجب آن ميگردد در برابر كاريست كه آن بنده انجام ميدهد ، پس بين اين دو تا يعنى عوضى كه از جانب خدا بر بنده داده ميشود و ثوابى كه بنده در برابر كارش از خدا دريافت ميدارد تفاوتى است كه علم ثاقب و رأى صائب آنحضرت عليه السّلام روشن و واضح ساخته است ( مترجم گويد : گزيده سخن اينست كه مرض فعل بنده نسبت بخدا نيست كه خدا باو و اجر و ثواب بدهد ، بلكه فعل خدا است نسبت به بنده و بايد در برابر عوض داده شود لذا خدا هم تفضّلا باو عوض ميدهد و گناهانش را ميبخشد انتهى ) .