فرموده است : فلئن كنت شريكهم فيه فانّ لهم لنصيبهم منه و لئن كانوا ولّوه دونى فما التّبعة الاّ عندهم .
اين كلام امام ( ع ) براى اتمام حجّت آورده شده است . توضيح آن اين
[ 667 ]
است كه ( ناكثين ) در قتل عثمان شركت داشتند و هر كس كه در قتل عثمان شركت كرده ، يا به كمك ديگران بوده است يا بدون كمك ديگران . و به هر حال آنها نمىتوانند از ديگران قصاص خون را مطالبه كنند . طبق نظر آنها بر فرض كه من شريك آنها در قتل عثمان باشم باز هم آنها خود شريك قتل عثمانند ، پس بر آنها لازم است كه خود را تسليم صاحبان خون عثمان كنند . و اگر آنها بدون شركت من عثمان را به قتل رساندهاند فقط آنها متّهم به قتل هستند و قصاص خون از آنها مطالبه مىشود و اگر آنها مىخواهند عدالت را برپا سازند بايد خود را مؤاخذه كنند . اين جمله امام ( ع ) توضيح ديگرى براى اتمام حجّت است ،
يعنى عدالتى كه آنها مىپندارند طرفدار آن هستند شايسته است كه اوّل درباره خود اجرا كنند .