بحث پنجم تقديم و تأخير حرف نفى بر اسم عام
تقديم : هر گاه حرف نفى را بر كلمهاى كه معناى عموم دارد مقدّم بياورى و بگويى : ما افعل كلّ كذا ، نفى عموم كردهاى و با اثبات خاص منافات ندارد چنان كه در همين مورد اگر بگويى :
و افعل بعضه ، « بخشى از آن را انجام دادم » ، در سخنت تناقض نگفتهاى ، ولى اگر كلمهاى كه بر عموم دلالت مىكند بر حرف نفى مقدّم بدارى و بگويى : كلّ كذا ما افعله ، « هيچ كارى را انجام ندادهام » ، از اين مثال عموم نفى فهميده مىشود و اگر بعد از اين سخن بگويى : افعل بعضه ، « بخشى از آن را انجام دادهام » ، تناقض گفتهاى ، با توضيح فوق فرق ميان مرفوع خواندن ( كلّه ) و منصوب خواندن آن در شعر ابىالنجم روشن مىشود :
قد اصبحت امّ الخيار تدّعى
علىّ ذنبا كلّه لم اصنع [ 116 ]
اگر كلمه كل را با نصب بخوانيم نفى عموم را اقتضا مىكند و اگر آن را مرفوع بخوانيم مقتضى عموم نفى خواهد بود .