بحث چهارم تشبيهى كه وجه شبه آن محسوس باشد كاملتر است از تشبيهى كه وجه شبه آن معقول باشد ،
به دو دليل زير :
اول آن كه در تشبيه بيشتر تخيّل دخالت دارد و تخيّل در تشويق و تهديد جانشين تصديق مىشود و تخيّل در درك و نگهدارى كيفيّات حسّى قويتر از درك امور عقلى است .
دوّم آن كه اشتراك در خود صفت ( محسوس ) مقدّم بر اشتراك در مقتضاى
[ 53 ] ايّاكُمْ وَ خَضْراءُ الدّمن .
[ 106 ]
صفت محسوس ( معقول ) است ، زيرا صفت در نفس ذات بر تصوّر مقتضاى صفت محسوس ( كه معقول است ) مقدّم است . بنابر اين تشبيه در امر محسوس از تشبيه در امر معقول كاملتر و تمامتر مىباشد .