بحث دوّم در چگونگى تحقق مجاز است
در وقوع مجاز دو چيز بايد در نظر گرفته شود :
1 لفظ از معناى قراردادى خود خارج شده باشد و گرنه حقيقت خواهد بود .
[ 47 ] سوره زلزال ( 99 ) : آيه ( 2 ) : زمين سنگينيهاى خود را بيرون مىريزد .
[ 92 ]
2 خروج لفظ از معناى قراردادى به معناى مجازى به دليل مناسبت بين دو معنى باشد و گرنه استعمال لفظ در معناى دوّم مجاز نخواهد بود و استعمال بدون سابقه و جديد است .
با اين تعريف كه براى مجاز بيان شد فرقى بين مجاز ، كذب و ادّعاى نادرست روشن شد ، زيرا باطل حكمى است كه از معناى قراردادى خارج و در معناى غير واقعى به كار رفته باشد و در عين حال روشن نشده كه اين معنى ، معناى فرعى آن است بلكه وانمود شده كه اين معنى ، معناى اصلى لفظ است و دروغگو ادّعا مىكند كه لفظ در معناى قراردادى به كار رفته و تأويلى در آن نيست . مجاز ،
مجاز نخواهد بود مگر اين كه مناسبتى بين معناى قراردادى و معناى ثانوى بوده باشد .