فرموده است : فانتم غرض لنا بل و اكلة لاكل و فريسة لصائل
صفات سه گانه فوق نتيجه سبك مغزى و كم ثباتى آنان است و به همين دليل به دنبال دو جمله قبل آورده است ، زيرا هر كس قصد اذيّت آنها را داشته باشد ، با
[ 586 ]
آگاهى به كم خردى آنها در فهم مصالحشان ، با نقشه صحيح بدان كار دست مىزند .
اين كه امام فرمود شما هدف هر تيرى هستيد كنايه از اين است كه هدف هر كسى كه بخواهد آنها را اذيّت كند واقع مىشوند .
و اين كه فرمود خوراك هر خورندهاى هستيد ، كنايه از اين است كه هر كس بخواهد مىتواند در اموال و ثروت و نعمتهاى خداداديشان دست اندازى كند . و اين كه فرمود صيد هر صيّادى قرا مىگيريد ، كنايه از اين است كه هر كس بخواهد مىتواند آنها را به دام اندازد و نابود سازد .
الفاظ : « غرض » ، « اكله » و « فريسه » را براى مردم بصره استعاره آورده است و مناسبت تشبيه در آنها روشن است .
امام ( ع ) در اين گفتار رعايت سجع را فرمود به طورى كه در دو جمله اوّل و دو جمله بعدى سجع مطرّف و در سه جمله آخر سجع متوازى وجود دارد .
[ 587 ]