فرموده است : جعله علامة لتواضعهم لعظمته و اذعانهم لعزّته .
اين فراز اشاره به آن دارد كه ما بيان كرديم و آن اين كه چون عقل قادر نيست اسرار اين اعمال را دريابد به ناچار علّت انجام اعمال حج فقط امر خداوند متعال و قصد امتثال فرمان اوست از آن جهت كه پيروى امر خدا واجب
[ 20 ] سوره بقره ( 2 ) : آيه ( 144 ) : ما روى تو را به قبلهاى كه بدان خشنود شوى بگردانيم پس روى به طرف مسجد الحرام كنيد و شما مسلمين هر كجا باشيد در نماز روى بدان جانب .
[ 467 ]
است و اين نهايت بندگى و فرمانبردارى را مىرساند . پس آن كه امر خدا را در اعمال حج اطاعت مىكند بدون آن كه فلسفه آن را بداند مخلصى است كه بر او علامت مخلصان آشكار است و معتقدى است كه تواضع او براى جلال و مرتبت پروردگار جهان روشن است . چون خداوند سبحان بر غيب و شهادت عالم است نمىتوان گفت كه حج علامتى است كه خداوند به احوال بندگان خود از طاعت و معصيت آگاه مىشود . بنابراين معناى جمله و عبارت به جدا شدن نفوس كامل يعنى كسانى كه مطيع اوامر خدا هستند و خالصانه او را مىپرستند از ديگر نفوس باز مىگردد ، زيرا اين عبادت از گرامىترين چيزهايى است كه نفس انسانى به وسيله آن استعداد مىيابد و داراى كمال مىشود كه با آن استعداد و كمال از افراد نافرمان مشخص مىشود . با توضيح فوق روشن مىشود كه انجام حج نشانهاى است كه فرمانبرداران از نافرمانان جدا مىشوند .