دارد و كلی است ولی از جنبه ديگر كه نسبت به موضوع و غايت و مبدأ ومسافت و منتهی و . . . و . . . سنجيده شود امری است شخصی و متعين ، اينبيان از مرحوم آخوند بسيار عجيب است . مگر میشود يك شیء از يك جنبهجزئی و متشخص باشد و همان شیء از جنبه ديگر اشتراك داشته باشد و كلیباشد . پس تا اينجا اين نتيجه را گرفتيم كه حركت توسطی به عنوان يك امربسيط دفعی الحدوث و مستمر البقا در خارج موجود نيست و آنچه هست حركتقطعيه امر متصل تدريجی البقا است . و اين درست عكس آن چيزی است كه ازظاهر كلام شيخ استفاده میشود . سه نظريه در نحوه وجود حركت به طور خلاصه مجموعا میتوان گفت كه در ميان متفكرين ما مجموعا سه نظردر باب حركت توسطی و قطعی بدين ترتيب وجود دارد : 1 - نظريه مبنی بر اينكه حركت توسطی در خارج موجود و حركت قطعيه امریذهنی است . اين ظاهر كلام شيخ است و غير از او لااقل تا زمان ميردامادهمه اين مطلب را قبول دارند . 2 - نظريه دوم میگويد كه حركت قطعيه وجود دارد و حركت توسطيه وجودندارد . مرحوم آخوند تا اندازه زيادی متمايل به اين حرف است گرچه نمیخواهد صريحا بيان كند . 3 - نظريه ديگر هر دو حركت را امر واقعيت دار و موجود میداند نظيرهمين كه مرحوم آخوند در ضمن جواب ايراد میگويد كه حركت توسطی هم بهنحوی موجود است و حركت قطعی كه مسلما وجود دارد .قول علامه طباطبائی مبنی بر وجود حركت قطعيه و توسطيه : در اينجا بيانی آقای طباطبائی دارند كه مطابق آن حركت توسطی و قطعی هردو موجودند بدين نحو كه : حركت قطعی به عنوان يك امر تدريجی و متصل |