دارد و سری بيرون از ماده ، از آن جهت كه در ماده است متغير است و ازآن جهت كه بيرون از ماده است ثابت است . بعد مرحوم آخوند تعليقا براين حرف میگويد اين مسأله كه نفس مزاجنيست آنقدر برهان دارد كه احتياج به اين حرف نيست . تنبية و توضيح در اين تنبيه و توضيح سه مطلب را بيان كرده است كه هر سه مطلب جزءسخنان اختصاصی و نفايس فرمايشات ايشان است . يكی اينكه از فرصت استفاده میكند و برهان بر اصالت وجود اقامه میكندچون يكی از براهين اصالت وجود از راه حركت اقامه میشود ( كون المراتبفی الاشتداد انواعا استنار للمراد ) . میگويند به بيان گذشته ثابت میشودكه وجود بايد اصيل باشد و با اصالت الماهية حركت اشتدادی قابل توضيح وتوجيه نيست . توضيح مطلب اينكه میگويند : خود آقايان ( منكرين اصالت وجود ) قبولكرده اند كه معنای اينكه جسم حركت اشتدادی میكند اينست كه موضوع ازنوعی خارج میشود به نوعی ديگر و از نوعی به نوع ديگر . . . چون هر مرتبهشیء آنا فانا در حال اشتداد است ، پس هر مرتبه ای با مرتبه ديگر فرقدارد پس مرتبه قبلی اگر داخل در يك نوع باشد مرتبه بعدی نمی تواند داخلدر همان نوع باشد . مثلا در الوان اگر مرتبه اضعف داخل در يك نوع باشدمرتبه اقوی نمی تواند داخل در همان نوع باشد ، چون اگر داخل در همان نوعباشد بايد اختلافشان فردی باشد و اگر اختلاف فردی باشد ، يعنی در آنچه كهما بهالاشتراك است يكی باشند و اختلافشان در مابه الامتياز باشد ، پسبايد آنی كه اضافه شده است از سنخ اولی نباشد زيرا اگر از سنخ اولی باشد، پس مابه الاشتراك عين مابه الامتياز است . معنای اشتداد اينست كهمرتبه بعدی با مرتبه قبلی اشتراك دارد و امتياز دارد . امتياز دارد ازمرتبه قبلی به همانچه كه اشتراك دارد نه به يك امر |