فعليت ها معدوم میشود ولی هر فعليتی استعداد درجهای را دارد كه از درجهقبلی كاملتر است ، يعنی فعليت بعدی از اول به وجود آمدنش كاملتر ازقبلی است نه اينكه در اثر انضمام با فعليت قبلی اكمليت پيدا میكند واشتداد به اين معنای دوم ، تنقص را هم قابل تصور میكند چون فعليت دومممكن است حاصل استعداد اكمل يا مساوی و يا انقص باشد . ولی اشتدادی كه آقای طباطبائی ذكر كردند ( خروج از قوه به فعل ) ديگربا تنقص جور درنمی آيد و حرفشان بنابر مبنای خودشان در اشتداد ، درستاست ، ولی ما علاوه بر اشتداد بمعنای رابطه بين قوه و فعليت ، اشتدادیبه معنای رابطه بين فعليتها نيز داريم و اشتدادهائی كه معمولا میگويندمثل اشتداد كيفيت ها اشتداد به معنای دوم است ولی مثلا حركت " أينی "اشتداد به معنای اول را دارد ولی اشتداد به معنای دوم را ندارد .باقی میماند دو مطلب ديگر كه مرحوم آخوند از حركت استفاده كرده ،مسأله اصالت وجود كه ذكر شد دو مطلب ديگر میماند برای درس بعد . |