فصل 14 " تقسيم قوه محركه و اثبات محرك عقلی " ( 1 ) دو مطلب در عنوان اين فصل ذكر شده است ، يكی تقسيم قوه محركه كه برپنج ( 1 ) قسم است ، ديگر اثبات محرك عقلی . محرك عقلی آن محركی استكه بنحوی از انحاء لايتحرك و تغيير ناپذير باشد . در مباحث بعدی خواهدآمد كه مبداء حركت ممكن است سه چيز باشد : الف : طبيعت ، يعنی قوه ایكه در جسم وجود دارد . ب : نفس . ج : عقل . اگر مبدأ حركت طبيعت يانفس باشد ، لازمه اين دو تغير است و در صورتی كه محرك هيچ نحو تغييریرا نداشته باشد ، اصطلاحا به آن محرك عقلی میگويند و منظور از اثباتمحرك عقلی اثبات چنين محركی است ( 2 ) .پاورقی : 1 - [ استاد در ضمن بيان مطلب فقط به چهار قسم اشاره میكنند ] .2 - عنوان فصل دوازدهم كه " فی اثبات المحرك الاول " بود با قسمتدوم عنوان اين فصل يكی است . يعنی فرق نمی كند كه بگوئيم " فی اثباتالمحرك اول " و يا بگوئيم " فی اثبات المحرك عقلی " ، چون محركاولی كه میخواهند اثبات كنند ، محرك لايتحرك است ، يعنی محركی كه مجردتام است . محرك مجرد تام يعنی عقل ، عقل در اصطلاح فلاسفه . بنابراينممكن است تصور شود كه قسمت دوم عنوان اين فصل تكرار فصل دوازدهم است .> |