ديگر ، سؤالتان اين بود كه آيا نوع جوهر در وسط اشتداد باقی است يا نه ؟ما جواب می دهيم مقصودتان از باقی است ، چيست ؟ مقصود اين است كهماهيتش باقی است يا مقصود اين است كه وجودش باقی است ؟ اگر مقصود اين است كه اين وجود عينا وجود اول است ، میگوييم آری وجودباقی است ، باقی است به معنای اينكه وحدتش وحدت حقيقیاش محفوظ است، چرا ؟ چون وجود يك وجود واحد مستمر است ، ( بنابر حركت توسطی يكوجود واحد مستمر است و بنا بر حركت قطعی وجود متصل ممتد است ، و وجودمتصل ممتد به يك اعتبار باقی است ، يعنی همانی كه شروع شده است هماناست كه ادامه دارد و اتصال دارد ) . پس اگر مقصود اين است كه اين وجودمشتد همان وجودی است كه شروع شده وحدت وجود است يا كثرت وجود ؟میگوييم وجود واحد است . و اما اگر مقصود شما ماهيت و ذات باشد ، میگوييم : ما ثابت كرديم كهدر هر حركت اشتدادی انقلاب ذات صورت میگيرد ، يعنی در عين اينكه وجودواحد است در هر آنی دارای ماهيتی است . پس لايبقی نوع . بنابراين ، سؤال شما كه آيا در وسط اشتداد نوع باقی است يا نه ،جوابش اين است كه از نظر وجود همان است و از نظر ماهيت نه آنست .در عين حالی كه در مطلب دوم گفتيم تبدل ذات صورت میگيرد ، در مطلبسوم گفتيم يك شیء واحد است كه من اوله الی آخره باقی است ، هم تبدلذات شده است ، هم شیء واحدی است كه باقی است ، يعنی وجود واحد متصلممتد است و وحدتش محفوظ است ، و در ماهيت هيچ وحدتی محفوظ نيست ، ازاينجا معلوم میشود سه مطلبی كه مرحوم آخوند ذكر كرد ، و سه نتيجه ای كهاز حركات اشتدادی گرفت ، ( اصالت وجود ، انقلاب ذات ، و جامعيتاضداد ) ، دو تای اخيرش از اصل اولی استنباط میشود ، يعنی اصالت وجوداست كه به ما اين امكان را میدهد كه انقلاب و تبدل ذات را در حركاتاشتدادی بپذيريم و جامعيت اضداد |