هم قابل . جواب مرحوم آخوند : اساسا در باب ماهيت فعل و قبولی نيست و مجازا گفته میشود فعل و قبول، ماهيت امری است اعتباری و لوازم آن نيز از اعتبارات ذهن است . ذهنماهيتی را اعتبار میكند و وضع میكند و همان ذهن هم برای آن لوازمی راتصور میكند . ماهيت چيزی نيست كه قابل چيزی يا فاعل چيزی باشد ، بحثما درباره واقعيات عينی و خارجی است ، قبول عينی يعنی يك امری در خارجوجود دارد و يك امر عينی ديگر را در خارج میپذيرد . حركت برای جسم مثلزوجيت برای اربعه نيست ، حركت امری عينی است و همچنين جسم نيزواقعيتی خارجی است نه ذهنی و اعتباری . |