شود ؟ بگوييم صورت ثابت است و مواد متحرك و متكثر ، يعنی اين صورتنباتی اول حال در يك مقداری از ماده است بعد به وسيله تغذيه كه يكمقدار ديگر ماده افزوده شد باز هم كه ماده افزوده شده است باز اين صورتنباتی صورت يك مقدار ماده ديگر هم هست . اين نيز امر معقولی نيست ، هر صورتی حال در ماده خاص خودش است و هرمادهای اختصاص دارد به صورتش ، امكان ندارد كه يك صورتی متعين در يكماده ای باشد بعد مثل اينكه بال خودش را گسترش دهد روی مقدار ديگری ازماده . بعد شيخ چند وجه ديگر بصورت احتمال نقل میكند كه از متن میخوانيم ولیمطلب طبق بيان مرحوم آخوند حل شده است ، ما گفتيم در هر حركتی شیء بافردی از مافيه الحركه موضوع است ، در اينجا هم همين حرف را میزنيم ،میگوييم آنچه كه موضوع است و در باب حركت كميه باقی است ، ماده استمع صورش ما كه البته فرق صورت و مقدار در اينجا فرق اعتباری است ، واين شقی است كه شيخ ذكر نكرده است ، بعد مرحوم آخوند يك مطلب ديگریذكر میكند كه در اينجا مختصر گفته است ولی در فصل بعد به تفصيل ذكرمیكند آن مطلب مطلبی است كه در باب هيولای اولی بيان نموده است : يكمسأله مشكلی در فلسفه مطرح است كه يك وقتی كه من تحقيق میكردم ، ميانحرفهای مرحوم آخوند از جمله موارد معدودی كه به نظرم آمد نوعی تضاد وتناقض وجود دارد ، همين جا است . اثبات هيولا از طريق برهان فصل و وصل فلاسفه در باب اثبات هيولای اولی براهينی اقامه میكنند كه يكی از آنبراهين برهان فصل و وصل است و آن برهان اين است كه : هر جسمی متصل واحداست و معتقدند كه وحدت اتصالی مساوی است با وحدت شخصی ، و معتقدند كهاگر |