اعم است و ما بايد برهان بر امتناع غير اين حالت ، اقامه كنيم . آن چهدر مدعا وجود دارد امتناع حالت ديگر است مگر در مبدعات كه آنها هم درحقيقت حادث زمانی نيستند . برهان بوعلی در اثبات وجود امكان و ماده : مرحوم آخوند در اين مورد برهانی اقامه كرده اند كه شيخ در " اشارات" و " الهيات شفا " بيان كرده و غزالی اين برهان را سبب حمله وانتقاد شديد بر فلاسفه قرار داده است و انصافا اين برهان قابل خدشه است. قبل از بيان برهان لازم است مقدمه ای را ذكر كنيم : در " منظومه " در باب مواد ثلاث پنج جور امكان ذكر شده است ، بلكهچند معنی از امكان داريم به طور اشتراك لفظی . يك امكان در مقابل وجوبو امتناع است و معنای ديگر به معنای امكان استعدادی است كه با امكانذاتی فقط در لفظ شريكند و معانی آن دو مغاير است . همچنين در " منظومه" وجوه زيادی از اختلاف ميان اين دو معنی از امكان ذكر میكند و میگويد :اولا : امكان ذاتی يك اعتبار عقلی و ذهنی است و وجود مستقل در خارجندارد ولی امكان استعدادی يك امری است كه وجود خارجی دارد و خودشحدوث و فنا دارد . ثانيا : در امكان ذاتی شدت و ضعف معنی ندارد ولیامكان استعدادی قابل شدت و ضعف است . ثالثا : در امكان ذاتی بر خلافامكان استعدادی قرب و بعد بين ذات ممكن و فعليت ممكن معنی ندارد .[ بنابر آن چه منظومه میگويد ] امكان استعدادی غير از امكان ذاتی استو تا آنجا كه ما تتبع كرده ايم اين مطلبی است كه در ميان متأخرين فلاسفهاسلامی تحقيق شده است و در بيان بوعلی چنين تفكيكی وجود ندارد . در ميانمتأخرين اولين بار شيخ اشراق آن را بيان كرده و از آن به بعد بين آنهافرق گذاشته اند . با توجه به مقدمه فوق میپردازيم به اصل برهان ، برهان برهانی است كه |