ذكر خواهد شد . مرحوم آخوند بعد از راه حلی كه برای موضوع حركت جوهريه ذكر میكندمخصوصا اينكه اختصاص به حركت جوهريه ندارد و حركات عرضيه هم موضوعشانمثلا " جسم و أين ما " است ، میگويد : از اينجا ضمنا راه حلی كه متاخرين در مورد حركت كميه گرفتارش هستندپيدا می شود . مقصودش از متأخرين ، حكمای اسلامی است ، چون قبلا اينمسأله اصلا مطرح نبوده است . شيخ الرئيس درباب حركت در كم دچار مشكلشده است كه در آنجا موضوع چيست ؟ حكما دو نوع يا دو فرد حركت و كميت قائل هستند يك نوع كه تخلخل وتكاثف مینامند ، يعنی يك نوع حركت كميهای كه در جمادات هم وجود داردو اختصاصی به نباتات و حيوانات ندارد ، و مقصودشان از تخلخل و تكاثفاين است كه اجسام در طبيعتشان قابليت انقباض و انبساط هست هر چند كهمصمد باشند نه اينكه خلاهای درونشان تبديل به ملا شود ، و يا ملا آن تبديلبه خلا گردد . نوع ديگر از حركت كميه همان نمو است كه در نباتات و حيوانات هست ،و نمو به وسيله تغذيه پيدا میشود ، يعنی ماده از خارج وارد میشود ، البتهنه اينكه ضميمه شود و ضم مقداری بمقداری باشد مثل اينكه انبار گندمیداريم و در آن باز گندم بريزيم ، اينكه امر جدائی است . مقصود اين استكه موجود زنده مانند نباتات و حيوانات كه قوه غاذيه دارند ، كار اينقوه اين است كه يك ماده خارجی را میگيرد بعد تبديل میكند به ماده آمادههضم در خود ، و هضم در خود اينست كه واقعا ضميمه آن شود نه اينكه موادتازه در كنار مواد قبلی قرار گيرد بلكه تبديل میشود به همان شیء متغذی ،به اين معنی كه اين ماده صورتش تغيير میكند و صورت آن را بخودشمیپذيرد ، پس به صورت ضميمه شدن نيست . بلكه با آن شیء متصل واحدمیشود ، اين معنای تغذيه است . حكما هم در توجيه حركت نموی و هم تخلخل و تكاثف ، دچار اشكال |