متصل واحدی را كه شخص واحد است به دو قسم منقسم بكنيم و فصل در آنايجاد بكنيم حس چنين میبيند كه اين دو قسم عين همان واحدی است كه قبلابه هم چسبيده بودند والان از هم جدا هستند و هويت آنها تغيير نكرده است. فلاسفه مدعی هستند كه اينجور نيست و واقعا هويت آن دو تغيير كرده ،يعنی اين دوتای منفصل ، آن شیء قبلی نيستند كه هر يك نيمی از آنرا تشكيلمیداده است ، بلكه اينها متشابه آن شیء قبلی هستند ، و آن صورت قبلیمعدوم شده و دو صورت ديگر از نو به وجود آمده است . حالا اين برهاندرست يا نادرست است فعلا مطرح نيست بلكه نتيجهگيری خاصی منظور است كهذكر میشود . يك ايراد خيلی مهم بر اين برهان میتوان وارد نمود و آن اين است كه :حكما می گويند وقتی فصل و وصل انجام گرفت آن جسم اولی مجموعی بود ازماده ای و صورتی ، با فصل صورتش معدوم شد ولی ماده اش معدوم نشد ، يعنیمیگوييم همان آب است كه به صورت دو آب درآمده است ، همان يك جسماست كه به صورت دو جسم درآمده است ، البته نه اينكه همان صورت جسميهباشد كه به صورت دو صورت جسميه درآمده باشد ، بلكه آن ماده ای كه قبلادارای صورت جسميه ای بود ، همان ماده است كه صورت جسميه اش معدوم شدهاست و الان دارای دو صورت جسميه است ، پس " اوئيت " و " هويت "آن به ماده اش است نه به صورتش يعنی آنی كه ميان دو حالت باقی است ،ماده است نه صورت ، صورت اول از بين رفت صورت ديگری به جای آن آمدولی ماده همان ماده است ، اين عقيده حكما در باب برهان فصل و وصل . اشكال بر برهان فصل و وصل : اشكال اين است كه : ماده كه از خودش تعينی ندارد تعينش به تعينصورتها است ، وقتی صورت اول معدوم شد و صورت بعدی موجود شد ولو در يكآن آيا ماده بلاصورت باقی میماند ؟ ماده كه بلاصورت نمی تواند باشد ،ماده هميشه بايد |