را ] نداشته باشد ؟ نه ممكن نيست ، زيرا اين وسط كه هم معلول است و همعلت بايد طرفی داشته باشد كه آن علت باشد و طرفی هم داشته باشد كهمعلول باشد . اين مطلب در موارد كم واسطه خيلی روشن است ، حالا اگر مابه جای يك واسطه ده و صد و هزار بلكه ميليارد واسطه داشته باشيم ، بازمطلب همين است و همه در خاصيت وسطيت مانند يكی هستند ، چون قاعده "معلول المعلول معلول " همه اين وسطها را معلول علت اول ( ج ) میكند .در اينجا مرحوم آخوند حرفش اينستكه نه دو سلسله بلكه اگر هزار سلسلههم فرض بكنيم بالاخره بايد منتهی شود به متغير بالذات ، همين طور كه دربرهان وسط و طرف يك واسطه با هزار واسطه فرق نمی كند . اين سلسله ای كهشما میآييد فرض میكنيد ، دو سلسله فرض میكنيد و میخواهيد حركات را باسلسله ديگر توجيه بكنيد ، چون حكم سلسله حركت در آن سلسله ديگر هم جاریاست ، مانند سلسله حركت میشود ، و اگر به جای دو سلسله هزار سلسله همفرض بكنيد باز همه معلول طبيعتند ، و در حكم سلسله واحد هستند ، همه چونمتغير هستند طبيعت هم بايد متغير باشد . اعتراض مرحوم جلوه بر توجيه ربط متغير به ثابت در فلسفه آخوند : در اينجا يكی از دشوارترين مباحث اسفار ، يعنی مبحث ربط متغير بهثابت مطرح میشود . در اين مبحث ، بعضی از فلاسفه ای كه بعد از آخوندآمدند اساسا حرف ايشان را قبول نكردند و بسياری هم سكوت كردند ، و بعضیها هم كه دفاع كردند ، شايد دفاعشان خالی از خدشه و مناقشه نباشد ، و عدهای هم خواستند اساسا حرف مرحوم آخوند را در اينجا رد بكنند . يكی ازكسانی كه در فلسفه تابع بوعلی است و نظر خوبی به فلسفه ملاصدرا نداشتهاست ، مرحوم ميرزا ابوالحسن جلوه ( 1 ) است . ايشان بيشتر به فلسفه شيخاعتقاد داشته است و كوششپاورقی : 1 - در حدود اوائل اين قرن در تهران بوده و استاد اساتيد فلاسفه معاصربشمار > |