فداكاریای مضايقه نكرد و در پايان هستی خود را در طبق اخلاص نهاد و باشهادت خود جامعه اسلامی را حياتی تازه و روشنی بيشتری بخشيد . استاد شهيد در مقابله و معارضه با اين دو جريان ( كه جريان دوم راخطرناكتر از اولی میدانست ) به دو نوع فعاليت متمايز مبادرت كرد . دربخشی از فعاليتهای استاد عموميت و وسعت مخاطبين اولويت داشت و سعیمیشد مستقيما با جوانان و دانشجويان و كليه كسانی كه بنحوی با اينجريانات فكری روبرو بودند سخن گفته شود . در اين سخنان دقتهای فلسفی وعلمی و تمهيد مقدمات كمتر به كار گرفته میشد . مسائل را با بيانی ساده ومقدماتی سهل الهضم مطرح میكردند و در عين حال هيچ حقيقتی را فدای سادگیگفتار و نوشتار نمیكردند . حاصل اين بخش از فعاليتهای آن زمان عبارتستاز : تعداد زيادی نوار سخنرانی كه در مساجد و مجالس علمی و دانشگاهیمطرح كردهاند و همچنين نوشتن مقالات و كتابهائی چون : قيام و انقلاب مهدیاز ديدگاه فلسفه تاريخ ، شهيد ، تكامل اجتماعی انسان ، دوره هفت جلدیجهان بينی اسلامی ، ماترياليسم در ايران ، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی درصد ساله اخير و . . . بخش دوم فعاليتهای استاد اختصاص داشت به تشكيل كلاسهائی كه در آنكلاسها مباحث و مسائل مطروحه به صورت عميق و با دقت تمام مورد نقد وبررسی قرار میگرفت و به اين وسيله شاگردانی هر چند معدود ساخته میشدند ،به اميد اينكه هر كدام بتوانند متناسب با دريافتهای خود نيازی راپاسخگو باشند . اين كلاسها ع بارت بودند از : شرح منظومه كه بطور مبسوطبرای بعضی از اساتيد دانشگاه مطرح میكردند كه در ضمن به نحوی دعوت بهمعارضه و بحث و گفتگو با استادان فلسفه غرب بود ، مباحث فلسفه تاريخ ،بحثهای اقتصادی كه ضمنا بعضی از اساتيد رشته اقتصاد در جلسات آن شركتمیكردند ، درسهای نقد ماركسيسم ، و درسهای معارف قرآن كه در قم تشكيلمیشد و بالاخره درسهای " قوه و فعل " |