فصل 22 نسبت حركت به مقولات ( 1 ) بحث ما درباره ربط متغير به ثابت بود . قبلا گفتيم ممكن است ترتيبرا رعايت نكنيم و بعد از فصل ( 21 ) فصل ( 33 ) [ فی ربط الحادثبالقديم ] را بخوانيم ولی بعد فكر كرديم كه خواندن فصلهای ميان اين دوفصل به فهميدن مطلب كمك میكند ، لذا به ترتيب خواهيم خواند .عنوان اين فصل ( 22 ) ، " فی نسبةالحركة الی المقولات " است . آنچهمسلم است اينست كه ما حركتهای مختلفی از جنبه های مختلف داريم كه فعلاهمه جنبه های اختلاف حركات محل بحث ما نيست ، مثلا تقسيم حركت بهمستقيمه و غير مستقيمه و امثال اينها ، كه اينها فعلا مورد نظر ما نيست .حركت تقسيم ديگری هم از نظر مقولات دارد . مقولات يك نظريه ارسطوئیاست كه در آن ماهيات عالم را دسته بندی كرده اند ، ذاتيات و انواعاشياء را دسته بندی كرده اند ، و معتقد شده اند تحت ده جنس اعلا قرارمیگيرند ، آن جنس اعلی را " مقوله " میگويند ، يك مقوله جوهر و نهمقوله عرض . يكی از تقسيمات حركت از نظر نسبتش با مقولات است ، يعنیما میبينيم بعضی حركات أينی است ، يعنی با مقوله أين انتساب دارد ، وبعضی هم كيفی و بعضی كمی و بعضی هم وضعی است اينكه آيا حركت در جوهرداريم يا نه ، اين محل بحث است میخواهيم ببينيم وقتی حركت را به أينيا مقولات ديگر نسبت میدهيم ، اين نسبت چه نسبتی است . در واقع اينبحث تحليلی است |