اتصافشان خارج است ( 1 ) . و در خارج عروضی ندارند ، در خارج وجودمستقلی ندارند غير از وجود منشأ انتزاعشان . اين مطلب كه شیء يا جوهراست و يا عرض درباره معقولات اولی صادق است ، يعنی اشيائی كه ماهيتشاندر خارج وجود دارند يا جوهرند و يا عرض . امكان ذاتی نه تنها قبل ازوجود ممكن وجود ندارد بلكه با وجود ممكن هم [ به اين معنا ] وجود ندارد . پاورقی : [ 1 - اين مطلب را در تعريف معقول ثانی فلسفی ، استاد براساس نظررايج و منقول از حكما ذكر كرده اند و به مناط گرفتن عروض و اتصاف درتقسيم بندی معقولات اعتراضاتی وارد كرده اند كه مشروحا در كتاب شرحمنظومه جلد اول صفحه 127 به بعد مذكور است . از جمله اينكه معقول ثانیرا اگر به عنوان محمول فرض كنيم اساسا عارض بر موضوع خود نمی باشد زيرامعقول ثانی نه در خارج و نه در ذهن وجودی جدای از موضوع خود نداردبنابراين تعبير عروض در مورد معقولات ثانيه تعبير صحيحی نيست . - ناشر- ] . |