همين قبول اشديت است ولی در مقوله " أين " و در مقوله " وضع "مطلب ظاهر نيست . پس آيا ما دو جور حركت در طبيعت داريم : حركت تكاملی و حركت غيرتكاملی ، اشتدادی و غير اشتدادی يا هر حركتی مساوی است با اشتداد وتكامل . اگر هر حركتی مساوی است با اشتداد و تكامل ، در حركت وضعی وأينی كه اشتداد و تكامل نيست ؟ يك جسم كه از اينجا حركت میكند و میرود آنجا ، آيا در مكان اشتداد وتكامل پيدا كرده ؟ اشتداد كه نيست ، پس حقيقت مطلب چيست ؟ مرحوم آخوند در اينجا همين قدر میگويد كه : حق اين است كه مقوله "أين " و " وضع " هم قبول اشتداد میكنند ولی به تزيد و تنقص تعبيرمیكنند ، و هيچ توضيحی در اطراف اين قضيه نمی دهند و بعد میفرمايند ممايقبل التزيد والتنقص ، يعنی گاهی قبول تزيد و تنقص میكند و اين بدانمعنی است كه گاهی قبول نمی كند ، و باز نتيجه اين میشود كه بعضی حركاتاشتدادی است و بعضی اشتدادی نيست ( 1 ) . اكنون بپردازيم به تزيد و تنقصی كه مرحوم آخوند گفته است و هيچ توضيحیدر اين باره نداده اند نه ايشان و نه محشين . ظاهرا مقصودش از تزيدسرعت حركت باشد ، يعنی يك شیء در حركت " أينی " و يا " وضعی "اش قبول سرعت میكند . اگر مقصود اين باشد موضوع سرعت يا بطء به اشتدادمقوله ربطی ندارد ، بحث در اشتداد مقوله است ، لذا به نظر ما بيانمرحوم آخوند بيان كافی ای نيست ، و ظاهرا قابل توجيه هم نمی باشد .اصل مطلب باقی میماند كه آيا اصل حركت مساوی است با اشتداد و تكامليا نيست ؟ در اينجا يك حاشيه ای است كه امضاء حاجی را دارد ولی سبك پاورقی : 1 - در عبارت " اسفار " ( چاپ جديد ) عبارت بصورت " مما يقبلالتزيد والتنقص " نيست و بصورت " فان كلا منهما يقبل التزيد والتنقص" میباشد ، و استاد ضمن تقرير مطلب از خارج ، عبارت كتاب يادشاننبوده است . |