متحرك بايد واحد باشد ، آيا علاوه بر اينها اين متحرك بايد استمرار وجودداشته باشد . به عبارت ديگر آيا لازم است متحرك ثبات وجود داشته باشد، يا نه ، مانعی ندارد بلكه احيانا حتمی است كه متحرك ثبات نداشتهباشد و بلكه همين طور كه خود حركت يك تغيير است متحرك هم بايد متغيرباشد . در اين هم شكی نيست كه ضرورتی ندارد كه متحرك ثابت باشد ، بلكهممكن است متحرك هم به موازات حركت متغير باشد كه همان بحث حركتجوهری است . 3 - يك بحث هم درباب خود حركت است ، و آن اينكه آيا شرط واحد بودنحركت اين است كه مراتب حركت اتصال داشته باشند و متصل واحد باشند ؟شك نيست كه لازم است متصل باشد والا اگر بنا شود حركت به صورت مجموعیاز سكونات و يا مجموعی از حركات منفصل باشد ، حركت حركت واحد نيست ،يعنی حركت واحد آن وقت حركت واحد است كه به صورت يك امر متصلتدريجی ادامه داشته باشد ، يعنی اولش با آخرش وحدت داشته باشد ، وحدتاتصالی . 4 - آيا در حركت كه يك امر متصل ممتد داريم . امر مستمر هم داريم يانداريم ، معنای امر مستمر اين است كه يك امر آنی الوجودی حادث شود وبعد بقاء و استمرار پيدا كند ، يعنی در آن حادث شود و در زمان باقی باشد، اين همان بحث حركت توسطيه است . به خلاف حركت قطعيه كه تنها بهمعنای امر كششدار است كه چون منطبق با زمان است دائما حادث و فانیمیشود ، هر مرتبه اش كه حادث میشود مرتبه ديگر فانی میشود ، يك حدوثو فناء متصلی است . آيا حركت توسطی از لوازم حركت قطعی است ؟ مرحوم آخوند معتقد است آنچه وجود دارد حركت به صورت امر متصل و ممتداست ( حركت قطعی ) ولی لازمه اين وجود ، حركت توسطی است . چرا ؟ ايشاناين مسأله را برده به باب كلی و جزئيات ، در باب كلی و جزئيات دومطلب داريم كه لابد آنرا در اصول شنيده ايد . يكی اين كه افراد بعضی ازكليات كلش |