در اين فصل مرحوم آخوند قسمت اول يعنی " فی تقسيم القوه المحركه "را خيلی مختصر بيان كرده است ، زيرا اين قسمت مقدمه قسمت دوم يعنی "فی اثبات محرك عقلی " است . و اما تقسيمات قوه محركه : 1 - اولين تقسيم قوه محركه ، تقسيمی است كه بوعلی در اواخر مباحثحركت مفصلا بيان كرده است ، در اين تقسيم محرك به دو قسم تقسيم میشود :محرك با لذات و محرك بالعرض . البته وقتی خود حركت به بالذات وبالعرض تقسيم شود ، محرك و متحرك نيز به همين دو قسم قابل تقسيم است. بالذات يعنی " بلاواسطه حيثيت تقييديه " وبالعرض يعنی " بواسطهحيثيت تقييديه " يا به تعبير ديگر بالذات يعنی بلاواسطه فی العروض وبالعرض يعنی مع الواسطه فی العروض . توضيح مطلب اينكه همانطور كه در اصول هم بحث میشود ، اتصاف يك شیءبه يك صفت دو جور ممكن است . در يك حالت " الف " به صفتی چون "ج " متصف میشود و از آن جهت اين اتصاف صورت میگيرد كه الف واقعا وبدون واسطه چيز ديگری صلاحيت اين صفت را دارد . يعنی متصف واقعی بدونمجاز خود الف است مثل زوجيت اربعه . درحالت ديگری ، الف نوعی اتحادو جودی دارد با چيزی كه آن چيز " ب " باشد ، و " ج " صفت " ب "است ولی از آن جهت كه الف و ب با يكديگر متحدند ، حكم احدالمتحدين رابه ديگری ميدهيم و الف را هم به جيم متصف میكنيم . مثلا اگر شخصی همملكة طبابت را داشته باشد پاورقی : > قبلا نيز گفتيم در اسفار بی انضباطيهائی مشاهده میشود ، ولی اين بیانضباطی تنها در عنوان فصل دوازدهم است . در فصل دوازدهم اگر چه عنوان" فی اثبات المحرك الاول " بود ، ولی مطلب اساسی آن فصل اثبات اينبود كه : " ان كل متحرك له محرك غيره " : اختلاف ميان عنوان و معنوندر فصل دوازدهم به اين دليل است كه همانطور كه گفتيم مسأله اثبات محرككه همان نظريه معروف محرك اول ارسطوئی است ، مبتنی بر چهار اصل استكه يكی از آن اصول اين است كه " ان كل متحرك له محرك غيره " ، بهميندليل عنوان فصل را " فی اثبات محرك الاول " گذاشتند ولی مطلب دربارهيكی از اصول برهان آن است ، ولی عنوان اين فصل با معنون خود بيشتر تطبيقمیكند تا فصل دوازدهم . |